خدمات شبکه

کالیبراسیون دستگاه تست فلوک چیست؟

کالیبره کردن دستگاه تست فلوک

از انجایی که دستگاه تست فلوک یک ابزار دقیق و حساس در حوزه شبکه و ارتباطات است بر همین اساس پارامترهای ارایه شده در گزارش باید حداقل ترین اشکالات و تداخل باشد به همین منظور دستگاه تست فلوک شبکه نیز باید کالیبره شوند. کالیبراسیون به زبان ساده به معنای اندازه گیری و دقت یک دستگاه اندازه گیری به دنبال یک مرجع تایید شده است.

از آنجایی که دستیابی به کیفیت برتر و انجام آزمایشات دقیق از طریق آزمایش ها و اندازه گیری های قابل اعتماد انجام می شود، انجام فرآیند کالیبراسیون در تجهیزات شبکه اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

کالیبراسیون چه زمانی انجام می شود؟

سوال این نیست که آیا باید کالیبره شود، بلکه باید گفت که هر چند وقت یکبار باید کالیبره انجام شود؟ هیچ پاسخ “یک اندازه متناسب با همه” وجود ندارد. در بیشتر موارد استانداردهای صنعت، عملکرد یا مقررات ایمنی متفاوت است.

هنگام بررسی فرکانس‌های کالیبراسیون چند نکته مهم وجود دارد که به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید چه چیزی برای فرآیند، تجهیزات وکاربرد شما بهترین است. فاصله کالیبراسیون توصیه شده توسط سازنده، استاندارهای سازندگان که معمولاً در دفترچه راهنما آمده است، نشان می دهد که هر چند وقت یکبار دستگاه های تست فلوک کابل شبکه خود را کالیبره کنید.

 به خاطر داشته باشید که برنامه‌های اندازه‌گیری ضروریی ممکن است به فواصل زمانی متفاوتی نیاز داشته باشند. قبل از یک پروژه بزرگ وضروریی، تصمیم بگیرید که از کدام ابزار برای آن آزمایش استفاده خواهید کرد و قبل از استفاده از آنها اطمینان حاصل کنید که آن ابزارها مطابق با مشخصات هستند، آنها را برای کالیبراسیون بفرستید.

 اگر ابزارهای تست کالیبره شده را برای یک تست حیاتی رزرو کرده اید، بهترین کار این است که همان تجهیزات را برای کالیبراسیون پس از آزمایش ارسال کنید.

هنگامی که نتایج کالیبراسیون برگشت، خواهید دانست که آیا آزمایش های انجام شده با تستر کابل شبکه فلوک کامل و قابل اعتماد بوده است یا خیر. بعد از یک اتفاق اگر ابزار شما ضربه خورد به عنوان مثال، اطلاعات حافظه داخلی را از بین برد یا دستگاه ضربه سنگینی را جذب کرد. بهترین کار این است که آن را برای کالیبراسیون ارسال کنید تا سلامت آن بررسی شود. این مهم است زیرا گاهی اوقات ممکن است یک نقص فیزیکی قابل مشاهده مانند فرورفتگی، خراش یا کانکتور شکسته روی دستگاه وجود نداشته باشد. کالیبراسیون تأیید می کند که واحد و اجزای داخلی حیاتی در وضعیت خوبی کار می کنند.

بر اساس نیاز برخی از کارهای اندازه گیری بدون در نظر گرفتن اندازه پروژه نیاز به تجهیزات تست کالیبره شده و تایید شده دارند. توجه داشته باشید که این الزام ممکن است به صراحت بیان نشده باشد اما بر اساس استانداردهای صنعت فقط انتظار می رود. همیشه مشخصات و الزامات یک فرآیند را قبل از آزمایش مرور کنید. رایج ترین نیاز کالیبراسیون سالانه است، اما این می تواند بسته به کاربرد، مقررات صنعت یا الزامات QA به طور چشمگیری متفاوت باشد.ماهانه، سه ماهه یا شش ماهه.

اگر اغلب اندازه‌گیری‌های ضروریی را انجام می‌دهید. بسیاری از اوقات، کالیبراسیون در فواصل کوتاه‌تر، مشخصات بهتری را برای شما فراهم می‌کند. کاربران باید به دنبال روندها در تجهیزات کالیبره شده خود باشند و به صورت دوره ای بررسی کنند، سپس تغییرات را یادداشت کنند. به عنوان مثال، همانطور که تجهیزات قدیمی تر می شوند، ممکن است قبل از چرخه کالیبراسیون بعدی شاهد جابجایی تجهیزات باشید. بررسی روندها یا نتایج کالیبراسیون سال به سال به کاربران کمک می کند تا بفهمند که چه زمانی یک ابزار باید خاص برنامه و کاربرد شما کالیبره شود. کاربران ممکن است بسته به نتایجی که در طول زمان می‌بینند، ابزارها را در دوره‌های کوتاه‌تر یا طولانی‌تر کالیبره کنند.

کالیبراسیون دستگاه تست فلوک

چه کسی کالیبراسیون را انجام می دهد؟

افرادی که کالیبراسیون را در آزمایشگاه انجام می دهند عبارتند از:

  • مترولوژیست ها
  • مدیران آزمایشگاه
  • مهندسین کالیبراسیون
  • تکنسین های کالیبراسیون

افرادی که کار کالیبراسیون را در این زمینه انجام می دهند عبارتند از:

  • مهندسان ساخت و ساز
  • تکنسین های ابزار

مزایا کالیبراسیون

مزایای کالیبراسیون

  • اندازه گیری صحیح و قابل اعتماد
  • عملکرد بهینه ابزار یا دستگاه شما
  • از ضایعات جلوگیری می کند
  • بهبود فرآیند و بهینه سازی سود
  • تشخیص تجهیزات بدون کاربرد

کالیبراسیون در کجا انجام می شود؟

آزمایشگاه کالیبراسیون

کالیبراسیون معمولاً در مؤسسه ‌های اندازه گیری، آزمایشگاه‌ های کالیبراسیون اولیه، آزمایشگاه ‌های کالیبراسیون ثانویه، و درکارخانه سازنده انجام می‌شود. توجه داشته باشید که آزمایشگاه های کالیبراسیون اولیه و ثانویه تحت مالکیت خدمات کالیبراسیون شرکت Fluke Calibration باشند.

ازمایشگاه کالیبراسیون

گواهینامه کالیبراسیون

یک آزمایشگاه کالیبراسیون اغلب یک گواهی با مشخصات کالیبراسیون ارائه می دهد. گواهی کالیبراسیون اطلاعات مهمی را ارائه می دهد تا به صاحب دستگاه اطمینان دهد که دستگاه به درستی کالیبره شده است و به اثبات کالیبراسیون را مشخص می کند.گواهی کالیبراسیون ممکن است شامل اطلاعات ای از قابلیت ردیابی یا فهرستی از استانداردهای کالیبراسیون مورد استفاده برای کالیبراسیون، هرگونه داده ناشی از کالیبراسیون، تاریخ کالیبراسیون و احتمالاً اظهارات عبور یا عدم موفقیت برای هر نتیجه اندازه گیری باشد.

گواهی‌های کالیبراسیون متفاوت هستند زیرا همه آزمایشگاه‌های کالیبراسیون از استانداردهای صنعتی یکسانی پیروی نمی‌کنند و همچنین بسته به جایی که کالیبراسیون در بالاترین یا سلسله مراتب کالیبراسیون قرار می‌گیرد، می‌تواند متفاوت باشد. گواهی‌های کالیبراسیون که از یک فرآیند معتبر می‌آیند که الزامات بسیار خاصی دارند می‌توان آن‌ها را در استاندارد بین‌المللی ISO/IEC 17025 یافت .

گوتهینامه کالیبراسیون

 بررسی کالیبراسیون – LinkWare PC

هنگامی که سوابق را از DSX-5000 یا DSX-8000 CableAnalyzer، CertiFiber Pro، OptiFiber Pro  یا DTX CableAnalyzer وارد می‌کنید، PC LinkWare تاریخ کالیبراسیون ماژول اندازه‌گیری پیوست شده یا مین فریم در مورد آنالایزر کابل را بررسی می‌کند. تاریخ روی کامپیوتر شما کالیبراسیون کارخانه هر 12 ماه توصیه می شود. هنگامی که دستگاه ظرف 60 روز از زمان نیاز به کالیبراسیون داشته باشد، یک هشدار به کاربر ارائه می شود:

کالیبراسیون testfluke

اگر کالیبراسیون به پایان رسیده باشد، به کاربر نشان داده می شود:

calibrasion testfluke

شما می توانید این هشدار را دوباره برای آن تستر نشان ندهید. مراقب باشید. اگر این گزینه را انتخاب کنید، دیگر اخطاری دریافت نمی کنید. برای لغو این کار، CTRL  ALT   R را فشار دهید تا ببینید:

خطا کالیبراسیون

این اخطار را برای همه آزمایش‌کنندگان بازنشانی می‌کند.

 

کالیبراسیون DSX8000 Cable Analyzer

دیجی فلوک توصیه می‌کند که ماژول‌های DSX CableAnalyzer (DSX-8000 یا DSX-5000) هر 12 ماه یکبار توسط یک مرکز خدمات مجاز کالیبره شوند.از آنجایی که مین فریم و واحد راه دور Versiv دستگاه های اندازه گیری نیستند، نیازی به کالیبراسیون کارخانه ای ندارند و بنابراین هیچ گواهی(های) کالیبراسیون برای آنها لازم نیست. وضعیت کالیبراسیون ماژول(های)DSX CableAnalyzer  دید و قدیم خود را می توانید با ضربه زدن روی  ابزار  >  اطلاعات نسخه   >  MODULE بررسی کنید :

هنگامی که آزمایشی را برای اولین بار  با ماژول DSX CableAnalyzer اجرا می کنید، تاریخ کالیبراسیون دوم ظاهر می شود:

در مثال بالا، گواهی کالیبراسیون ارائه شده با ماژول، نشان داده شده است. گواهی کالیبراسیون شما بیان می کند که تاریخ کالیبراسیون با اولین آزمایشی که انجام می دهید یا شش ماه پس از کالیبره شدن ماژول در کارخانه اینجا در Everett،  WA شروع می شود.

تاریخ شروع کالیبراسیون تاریخی است که با سابقه آزمایش شما ذخیره می شود و در رایانه شخصی LinkWare گزارش می شود: برای درخواست کالیبراسیون دستگاه خود بصورت سالانه، ایمیلی با مشخصات، مدل دستگاه و شماره سریال دستگاه بهمراه نام شرکت، شماره تلفن و پست الکترونیکی شرکت را به parhamtnco@gmail.com  ارسال کنید تا از خدمات ویژه شرکت دی جی فلوک بهرمند شوید.

سوالات متداول

برای کالیبراسیون کردن دستگاه تست فلوک شرکت سابقه دار در این زمینه وجود دارد؟

بله، شرکت های بسیاری وجود دارد ازجمله شرکت ها، می توان به شرکت دیجی فلوک اشاره کرد که تمامی خدمات تست فلوک از جمله کالیبراسیون کردن دستگاه تست فلوک، انجام تست فلوک، اجاره دستگاه تست فلوک را انجام می دهد.

کلام آخر

این مقاله بر کالیبره کردن دستگاه های فلوک تمرکز دارد، همین استدلال در مورد سایر ابزارهای تست از جمله کالیبراتورهای دیگر، صدق می کند . درنهایت تضمین می دهد که با خیال راحت و مطمئن از ابزارها برای دریافت نتایج دقیق آزمایش مورد نیاز خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *