خدمات شبکه

تست فلوک چنل چیست؟ خدمات تست فلوک چنل در دیجی فلوک

تست فلوک کابل شبکه DIGIFLUKE

تست فلوک چنل  وظیفه دارد کابل شبکه تنها برای تأیید عملکرد سیستم انتها به انتها مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل رابط تجهیزات و کاربر می‌شود. شما مجاز نیستید که به نزدیکی سیستم کابل‌کشی با دو پچکورد بروید و اندازه‌گیری را انجام دهید. زمانی که پچ کورد شبکه جابجا شود، تست چنل (channel) دیگر اعتباری ندارد.

اگر دیدید که یک نصاب با استفاده از آداپتورهای چنل، تأیید استاندارد سیستم کابل‌کشی را انجام می‌دهد، او را متوقف سازید و بپرسید چرا از تست Permanent لینک دائم استفاده نمی‌کند، با این کار، کابل‌کشی تجهیزات شبکه خود را گارانتی می‌کنید.

ساختارتست چنل

تست فلوک چیست؟

تستر های زیادی در بازار وجود دارند که هرکدام با توجه به کارخانه سازنده آن اطلاعات زیادی را در اختیار ما قرار می دهند. بهترین تستر موجود در جهان  تستر شبکه فلوک است که در دنیا معروفیت خاصی دارد و هرجا سخن از خدمات شبکه بویژه تست شبکه و یا تست فیبر نوری به میان می آید ناخود آگاه نام تستر شبکه فلوک به ذهن می رسد. همانطور که می دانید تست فلوک به دو صورت پرمننت و چنل صورت می گیرد:

 تست چنل ( Channel Test )

 یکی از ساده‌ترین و راحت ترین آزمایشات کابل شبکه است. ابتدا و انتهای کابل شبکه رو کیستون زده، بعد با استفاده از پچ کورد کابل‌ها رو به دستگاه متصل کرده و از کابل شبکه تست می‌گیریم.

 تست پرمننت (Permanent test)

این نوع تست مطمئن ترین  و کامل ترین تست نسبت به چنل می باشد ، اما پیچیدگی و سختی خودش را دارد. کابل را کیستون زده و به وسیله ماژول های پرمننت که متعلق به خود تستر فلوک است کابل را به دستگاه متصل کرده و شروع به انجام تست فلوک میکنیم.

تفاوت تست فلوک چنل و پرمننت

 تفاوت تست فلوک چنل و پرمننت در این است که در پرمننت بر خلاف چنل، امکان بررسی کارایی لینک‌ها در آینده نیز وجود دارد. زیرا کارایی لینک‌های پرمننت در هر زمان متناسب با کارایی آن‌ها در زمان نصب می‌باشد. بر همین اساس، در ادامه کار تست چنل، در صورتی که در انتقال داده مشکلی وجود داشته باشد یا ایجاد شود، بررسی لینک‌های پرمننت باعث اطلاع از آن‌ها شده، و امکان حل این مشکلات را فراهم می‌کند. در نهایت، با انجام آزمایش چنل می‌توان احتمال وجود مشکل را به پچ کوردها محدود کرده و برای یافتن آن‌ها اقدام کرد

اگر کابل شبکه‌ای تست پرمننت رو پاس کند، حتماً تست چنل رو هم پاس می‌کند.                       در زمان سوکت زدن یا کیستون زدن برای تست پرمننت، می بایست به سالم و اصلی بودن آن ها اطمینان داشته باشیم. در مواردی ممکن است کابل شبکه دارای استاندارد بالا باشد اما در هنگام تست فلوک، کیستون شبکه یا پچ کورد استاندارد نبوده و جواب تست، گمراه کننده باشد

مقایسه طول و عملکرد کابل شبکه تست چنل و پرمننت

* مسافت تمام کابل‌کشی‌ها و هرگونه اتصال میانی را تست چنل در برمیگیرد. با توجه به استانداردهای صنعتی نباید بیشتر از 100 متر باشد و توصیه مهم کارشناسان طول پچ کورد نباید بیشتر از 5 متر باشد.

* تستر اصلی و ریموت مجهز به آداپتورهایی با سیم‌های یکپارچه و عملکرد مشخص هستند بر همین اساس، دستگاه قادر است از پچ پنل به اضافه کابل و خروجی به کمک آزمون پرمننت، اطلاعات دقیقی در مورد قسمت ثابت کابل‌کشی گزارش می دهد و در صورت دریافت یک پاس از این تست، گزارش تایید شده ضامن این است که سیستم همیشه کار می‌کند.

پس از انجام تست فلوک چه اطلاعاتی بدست می آید؟

  • میزان کشش و پیچ خوردگی کابل
  • تست کابل شبکه و فیبرنوری و کابل کواکسیال با ارائه گزارش
  • تست و بررسی تمامی سیم ها و زوج های کابل
  • متراژ کابل
  • کیفیت اتصالات ،گزارش وجود یا عدم وجود قطعی در کابل
  • نشان دادن محل دقیق و قوع نویز
  • میزان مقاومت و رسانایی کابل
  • میزان خلوص مس به کار رفته در کابل
  • اورجینال بودن تجهیزات شبکه
  • گزارش دقیق از اجرای شبکه
  • گزارش نحوه اتصال رشته های کابل به تجهیزات شبکه
  • تعیین محل دقیق کابل کشی شبکه
  • اعلام قطعی یا افت در محل دقیق کابل کشی های فیبرنوری

این تست در انواع دسته کابل های Cat۷ ،Cat۶a ،Cat۶ ،Cat۵e و Cat۸ قابل استفاده است.

پارامتر های تست فلوک

پارامترPropagation Delay

مدت زمانیکه یک سیگنال از یک طرف کابل فرستاده می شود و در طرف دیگر دریافت می گردد بر اساس میلی ثانیه (MiliSeconds) ، نانو ثانیه (NanoSeconds) و پیکو ثانیه (PicoSeconds) سنجیده می شود و به آن Propagation Delay میگویند.

پارامترLength

با استفاده از این پارامتر اطمینان حاصل میگردد  که طول کابل از استاندارد 100 متر تجاوز نکند.

پارامترWire Map

کاربرد Wire map برای این است تا اشکالات فیزیکی را  شناسایی کنیم.

مانند :

قطعی یک یا چند رشته

چیدمان صحیح رشته ها و …

نصب صحیح سوکت ها در انتهای کابل

هرگونه اتصال کوتاه بین 2 یا چند رشته کابل شبکه

پارامترDc loop Resistance

میزان مقاومت برروی یک زوج که در انتهای کابل بصورت Loop درآمده و معمولا تحت تاثیر امپدانس قرار می گیرد. این پارامتر معمولا تاثیر کمتری نسبت به InsertionLoos دارد اما در مواقع خاص برای مثال هنگامی که از PoE استفاده می شود نقش بسزایی را ایفا می کند.

پارامترDelay Skew

تفاوت Propagation Delay بین سریعترین و کندترین زوج را Delay Skew گویند. که معمولا بین 25-30 Nanoseconds برروی 100 متر کابل است.

پارامترNEXT

میزان انتشار سیگنال یک زوج برروی سیگنال برگشتی از زوج دیگر راNEXT  گویند.

پارامترReturn Loss-RL

میزان مقدار سیگنال برگشتی به سمت فرستنده است. این مقدار سیگنال برگشتی توسط اختلاف امپدانس کابل یا کانکتور بوجود می آید که معمولا به علت کشیدگی بیش از حد کابل یا معیوب بودن کانکتور به وجود می آید.

پارامترInsertion Loos

اشاره کننده میزان افت سیگنال در انتهای یک خط نسبت به Insertion Loss اولیه که برروی خط ایجاد شده که این افت توسط مقاومت الکتریکی کابل مسی ایجاد شده یا افت انرژی توسط عایق های روی کابل یا میزان امپدانس ایجاد شده توسط کانکتور ها. این پارامتر معمولا بر حسب dB  با یک علامت منفی (-) مشخص می شود. میزان این مقدار با زیاد شدن طول و فرکانس کابل افزایش میابد.

پارامترACR

تفاوت بین افت سیگنال و NEXT که برحسب dB سنجیده می گردد و مشخص کننده میزان قدرت افت سیگنال نسبت بها Crosstalk نتهای خط می باشد. در حالت معمول میزان ACR باید در حدود 7dB باشد تا بتوانیم یک کارآیی خوب از کابل داشته باشیم.گاهی مواقع لازم است از کابل های STP (Shielded Twisted Pair) بجای UTP (Unshielded Twisted Pair) استفاده کنیم تا میزان ACR را افزایش دهیم.

سوالات متداول

کدام یک گزینه بهتری به شمار می‌روند/ چنل یا پرمننت؟

جواب این سوال قطعی نیست چون انجام تست پرمننت و چنل به عوامل مختلفی بستگی دارد اگر قصد عیب یابی شبکه را دارید، ابتدا بررسی کنید که شبکه از چه نوع برنامه ای پشتیبانی می‌کند. توصیه می‌شود در چنین شرایطی از تجهیزات شبکه‌ای استفاده کنید که بتواند تست فلوک پرمننت را پاس کند چون اطلاعات دقیق‌تری و کیفیت بالاتری نیز برخوردار است. کابل به‌طور مستقیم به ماژول رسیده و ست شده، اما در چنل کابل با استفاده از یک پچ کورد خارجی متصل شده است.

کلام آخر

دجی فلوک قبل از بهره برداری از زیرساخت شبکه، کلیه انجام تست و آنالیز کامل شبکه را توسط مهندسین و متخصصین برعهده میگیرد.سعی کردیم تفاوت تست فلوک چنل و پرمننت و انواع و پارامترهای آن صحبت کنیم. امیدواریم این مقاله براتون مفید بوده باشه .اگر سوالی و نکته ای دارید دی جی فلوک را درجریان بگذارید.جهت مشاوره و اطلاع از قیمت خدمات انجام پروژه های تست فلوک و شبکه با شماره های ما در دیجی فلوک در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *