خدمات شبکه

تست فلوک فیبر نوری با دستگاه DSX8000 توسط دیجی فلوک

اجاره تست فلوک شرکت دیجی فلوک

همانطور که می دانید، امروزه با توجه به رشد علم و دانش و تکنولوژی نیاز به افزایش سرعت تبادل اطلاعات هم بیش از پیش احساس می شود. همین امر مستلزم استفاده از ابزار هایی با پهنای باند بیشتر است تا تعداد زیاد کاربران اطلاعات مورد نظر خود با سرعت بالا تبادل کنند. فیبر نوری یکی از فناوری هایی است که می تواند این امکان را فراهم سازد. دراین راستا شرکت دیجی فلوک بهترین و بروزترین تجهیزات تست شبکه مانند دستگاه تست فلوک فیبر نوری 8000DSX ورژن 2 OTDR Pro OptiFiber FLUKE با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت در ایران گامی موثر برای رضایت و توسعه تکنولوژی و پیشرفت در حوزه شبکه برداشته است.

تست فلوک فیبر نوری با دستگاه DSX8000

ویژگی های مهم تسترفلوک فیبر نوری

همانطور که در بالا تست فلوک فیبرنوری را تعریف کردیم و با بررسی تستر به این نتیجه رسیدیم که یکی از ویژگی های مهم این است که این ابزار Pro CertiFiber فلوک یکی از تسترهای فیبر نوری است که برای کارآیی و سرعت مطلوب تست در پروژه هایی که از حجم بالای فیبر استفاده شده است کاربرد دارد. از مهمترین خصوصیات دستگاه تست فلوک فیبر نوری عالوه بر آنالیز کیفیت فیبرهای نوری و لینک ها بر روی سربندی و ترمینیشن ها هم عملیات تست را انجام و گزارش کامل و دقیق به ما ارائه می دهد.
همچنین این تستر برای کابل های فیبر نوری سینگل مود با طول موج های گوناگون کاربرد بسیار بالایی دارد. البته این سری از تستر های فلوک را می توان با اضافه کردن ماژول به دستگاه OTDR نیز بدل کرد که این راهکار باعث چندکاره شدن دستگاه با قیمتی مناسب و کارایی بالا تبدیل کرد.

برخی از مشخصات دستگاه CertiFiber Fluke

• آزمایش و استاندارد سازی فیبر نوری در طول موج های مختلف
• تشخیص شکستگی و ترک های ایجاد شده در تار فیبر نوری که از مهمتری ن دلایل افت یا قطعی در لینک است.
• امکان تست و آنالیز کابل های فیبر نوری سینگل مد و مالتی مد در یک دستگاه با افزودن ماژول های مربوطه
• آنالیز و تست کابل فیبر نوری تا مسافت ۸۳۱ کیلومتر
• تست و آنالیز کابل فیبر نوری در سه ثانیه
• تشخیص و نشانگر محلی که نور در آن Reflect شده که این عمل باعث تضعی ف در لینک می شود .
• دستگاه از صفحه نمای ش لمس ی و گرافی ک بس یار باال دارا بوده که باعث باال رفتن سرعت و همچنین دقت و سادگی در
کار برای اپراتور در استفاده از این نوع دستگاه می شود
• امکان ارائه طول خط کابل ها ی مالتی مد تا مسافت ۱500 متر
• قابلیت افزودن ماژول های فیبر نوری در طول موج های ۸50 – ۱۳00 – ۱۳۱0 – ۱550
• تلفیق دو روش آزمای ش 1TIER و 2TIER با اضافه کردن ماژول OTDR
• توانایی ذخیره سازی تا ۱2 هزار تست گرافیکی در دستگاه
• ارائه نقشه event های افت خط
• مدیریت تمامی گزارش های آزمایش شده بوسیله قابلیت PROJX که هر کدام را با جدا کردن جزئیات و متناسب با پروژه ذخیره سازی کرد

تفاوت ساختار فیبر نوری

تکنولوژی کابل فیبر نوری اینگونه است که یک رشته باریک و بلند از یک جسم شفاف مانند شیشه یا پلاستیک تشکیل شده که نور از یک طرف وارد و باعبور از این رشته، از طرف دیگر خارج می شود. طبقه بندی و تفاوت کابل و تجهیزات فیبرهای نوری از نظر ساختار به دو دسته سینگل مود (Mode Single )و مالتی مود (Multimode) تقسیم می شوند.

اندازه هسته مورد استفاده در فیبرهای نوری سینگل مود 5 میکرومتر در حالی که هسته مورد استفاده در فیبرهای نوری مالتی مود 50 می کرومتر یا حتی بیشتر است. به صورت کلی پهنای باند کابل فیبر نوری نسبت به کابل های معمولی بسیار بالاتر بوده با استفاده که این قطر بزرگ در مقایسه با طول موج پرتو نوری که حمل می کند، این امکان را فراهم ساخته است تا قابلیت ”جمع آوری نور“ بیش تری داشته باشد و همین امر موجب می شود تا از کابل فیبر نوری بتوان به راحتی داده ها را با پهنای باند بالا تر از 10Gbpsانتقال داد.

با توجه به اینکه تارهای فیبرها ی نوری Multimode از قطر بی شتری برخوردار هستند ، می توانند پالس ها یا سیگنال های بیشتری را با پهنای باند بیشتر و سرعت بالا منتقل کنند. بنابراین چنانچه سرعت انتقال داده ها معیار و مالک کاربران باشد بهتراست از کابل و تجهیزات فیبرها ی نوری Multimode به جای Mode Single استفاده شود زیرا در روش Mode Single برای بدست آوردن این پهنای باند بای د از چند لینک فیبر Mode Single استفاده شود؛ در صورتیکه با بالا رفتن ضخامت فیبر نوری در فواصل طولانی باعث می شود پالس های نوری تضعیف شده و فاصله کمتری را طی کنند.

به همین علت پیشنهاد می شود در زیرساخت ها ی مخابراتی که متراژ کابل ها طولانی است باید از فیبرهای نوری Mode Single استفاده شود تا تضعیف پالس کمتری را شاهد باشیم. هر چند استفاده از فیبرهای نوری Mode Single باعث افت پهنای باند در مسی رها ی طولانی می شود اما بهتر از این است که شما مجبور باشید در هر فاصله معینی یک دستگاه Repeater برای تقویت سیگنال ها نصب کنید که این امر موجب بالا رفتن هزینه های زیرساختی می شود.

تست فلوک فیبر نوری سینگل مود

تست فلوک فیبر نوری سینگل مود، همانطور که می دانید از خدمات تست فلوک می باشد که کار آن علاوه بر تست  کابل فیبرنوری سینگل مود وآنالیز  کابل های شبکه مسی،همچنین تست فلوک کابل فیبر نوری  نیز می باشد. تست فلوک کابل فیبر نوری به دو دسته تقسیم می شود اولین دسته تست فلوک کابل فیبر نوری مولتی مود که وظیفه آن توضیح داده شد و دومین دسته ازتست فلوک کابل های فیبر نوری  می توان به  تست فلوک کابل های فیبر نوری سینگل مود اشاره کرد .

تست فلوک فیبر نوری مالتی مود

تست فلوک فیبر نوری مالتی مود، همانطور که می دانید از خدمات تست فلوک می باشد که کار تست فلوک کابل فیبرنوری مالتی مود، علاوه بر تست کابل فیبرنوری مالتی مود و آنالیز کابل های شبکه مسی، همچنین تست فلوک کابل فیبر نوری نیز می باشد. تست فلوک کابل فیبر نوری به دو دسته تقسیم می شود، اولین دسته تست فلوک کابل فیبر نوری مولتی مود که وظیفه آن توضیح داده شد و دومین دسته ازتست فلوک کابل های فیبر نوری می توان به تست فلوک کابل های فیبر نوری سینگل مود اشاره کرد .

اهمیت تست فلوک فیبر نوری

جهت برطرف کردن ترافیک در دیتا سنترها و مراکز داده که اصلی ترین بخش یک شبکه در دنیای امروزه هستند و دارای داده ها و اطلاعات با حجم بالا بوده، اهمیت و نقش تجهیزات فیبر اجتناب ناپذیر بوده که به همین علت حفظ و نگهداری از اطلاعات ارزشمند سازمانی،مشتریان و سرویس های خدماتی حائز اهمیت بوده و اهمیت تست فیبر نوری را برجسته می کند.

البته باید به این نکته دقت کرد که با افزایش سرعت شبکه و تقاضای پهنای باند بیشتر محدودیت های مسافت افت ولتاژ کاهش می یابند و به همین دلیل است که تست فلوک فیبر یا همان ارائه گزارش تست، بعد از اجرای کابل کشی فیبر نوری یک مساله مهم تلقی می شود

تضعیف و پهنای باند (فیبر نوری و کابل)

براساس نحوه عملکرد پارامتر های فیبر نوری که یکی از مشخصه های فیبر است، می توان آن را جدا از مابقی سیستم ها مشخص نمود، و اینجاست که اصطلاحات تضعیف و پهنای باند عملکرد سی ستم مطرح می شود. تضعیف مقدار افت توان نوری (dB )است که در واحد مسافت طی شده (km )در فیبر نوری رخ می دهد.

تضعیف از جمله مولفه های حائز اهمیت است که در برگه گزارش اطلاعات و یا مشخصات فنی فیبر توسط سازنده فیبر نوری با ابزارهای پیشرفته اندازه گیری و ارائه می شود. اما می توان جهت اطمینان و تایید صحت و سقم گزارش، به صورت میدانی در محل پروژه به تست و آزمایش آن اقدام نمود.

با این حال، تضعیف سیگنال در کابل فیبر نوری به تنهایی یک مساله جهت ارزیابی عملکرد کلی سیستم نیست، چون تست های انجام شده در سراسر لینک به صورت انتها به انتها انجام می گیرد.

تست فلوک فیبرنوری شرکت دیجی فلوک

ارزش فیبر نوری و تست فلوک آن

از آنجا که اساس و پایه راه اندازی شبکه، کابل کشی است و با پشیرفت روز افزون تکنولوژی بستری با پهنای باند بیشتر مانند کابل فیبر نوری و تست آن مطرح می شود. فیبرهای نوری منبعی برای ارتباط بهتر با مرکز داده با سرعت بالا در مسافت های طولانی برای شبکه های با حجم بالای اطلاعات کاربرد دارد.همچنین افزایش سرعت شبکه و تقاضای پهنای باند باعث کاهش مسافت می شوند و به همین جهت گواهی تست فلوک از همیشه پراهمیت تر به چشم می آید .

اشتباهاتی که نبابد در هنگام نصب فیبرنوری و عیب جویی آنها مرتکب شویم

در زمان نصب کابل شبکه فیبر نوری باید از موارد زیر به شدت اجتناب کرد :

1-برآورد نادرست از فضای موجود، فضای محدود برای حذف کابل ها، جا به جایی ضعیف، رها بودن و شل بودن کابل ها، استفاده از کابل های موازی به همراه کابل های برق ، ناتمام گذاشتن تست مورد تایید است.

2-چگونگی متوجه شدن ایراد کابل فیبرنوری بدون نیاز به تسترهای پیشرفته فلوک هم میتواند مورد بررسی قرار گیرد .

تست فلوک فیبر نوری

فیبر نوری مالتی مود

 فیبر نور مالتی مود و تجهیزات استفاده شده در فیبرهای مالتی مود و مسافت انتقال فیبرهای نوری مالتی مود را مورد بررسی قرار می دهیم.فیبرهای نوری به دو دسته فیبر نوری مالتی مود و فیبر نوری سینگل مود تقسیم می شود. فیبرهای نوری مالتی مود چند حالت دارند که مهم ترین تفاوت این دو فیبر در تعداد ارسال تابش های آنهاست. فیبرهای مالتی مود قابلیت ارسال چندین مود به طور همزمان و بدون بروز تداخل را دارند. قطر هسته فیبرهای مالتی مود 50 یا 62.5 میکرون است.

با توجه به اینکه فیبرهای نوری مالتی مود از قطر هسته ی بیشتری برخوردارند به همین علت می توانند تعداد پالس ها و سیگنال های بیشتری را در مسافت کمتری منتقل میکنند. فیبرهای مالتی مود به علت انتقال چند مود مختلف و مسیر انتقال متفاوت آنها محدودیت سرعت دارند و دارای هسته های بزرگتری نسبت به کابل فیبر نوری سینگل مود هستند. فیبر نوری مالتی مود برای ارتباطات فواصل کوتاه طراحی شده، همچنین در فواصل 2 کیلومتر دارای سرعت 100 مگابایت بر ثانیه، در فواصل 1 کیلومتر 1 گیگابایت بر ثانیه و در فواصل 550 متر دارای سرعت 10 گیگابایت هستند.

کابل های فیبر مالتی مود این قابلیت را دارد که سیگنال های نوری زیادی را به صورت همزمان و در مسیل های متفاوت از کور یا هسته ی فیبر عبور دهد، این پرتوها به دلیل امواج متنوعی که دارند با سرعت پایین تری منتشر میشوند و به همین دلیل طی مدت زمان کمتری به گیرنده ها ارسال میشود و این موضوع باعث می شود که پالس های دریافت شده پهن به نظر برسند.

کابل فیبرنوری مالتی مود

کیفیت تست فیبر نوری به چه مواردی بستگی دارد

بازه های اندازه گیری تست فیبر نوری به محدوده اندازه گیری یا همان حداکثر فاصله ای که می تواند بین دستگاه قرار بگیرد را اندازه گیری می کند که باید با دقت بسیار بالا و با رعایت استاندارد ها انجام گیرد؛ دقت در انجام تست به عنوان درستی اندازه گیری بیان می شود که مقدار اندازه گیر ی شده و مقدار واقعی را به ما نشان می دهد.

در مرحله اول دستگاه تستر فیبر نوری مسافت بین دو رویداد را اندازه گیری کرده و به عنوان یک رو یداد متمایز ثبت می کند.این مورد به مواردی دیگری مانند سرعت در اندازه گیری، دقت در اندازه گیری رویداد ها درفواصل نزدی ک و انجام تست تحت عوامل خارجی هم بستگی دارد. نکته ای که باید بدانیم این است که مشخصه ها و نمودار های مسی  فیبر نوری نصب شده ذخیره می شوند و تا اگر یک زمان در آینده مشکلی هم پیش بیاید، این اطلاعات ذخیره شده در حل مشکل به ما کمک کنند.

خرید و انجام تست فیبر نوری فرایندی کامل تخصصی است، بازتاب سنج نوری قبل از تحویل به پروژه و مشتری نهایی بایستی تست و کالیبره گردد، همچنین با توجه به قوانین کشور تمامی مدارک حمل و ترخیص کالا بایستی در اختیار مشتری نهایی قرار گیرد تا با توجه به حساسیت این دستگاه در صورت ضرورت، اقدامات لازم جهت اخذ مجوز برای خروج موقت دستگاه به جهت تعمیر میسر باشد .

تستر فلوک فیبر فرایند عیب یابی پیشرفته ای است که با ارائه گزارش تست مشتریان می توانند با خیال راحت نسبت به تهیه و اجرای تجهیزات فیبر اقدام کنند و همچنین با گذراندان دوره های آموزشی در شرکت دیجی فلوک جهت مشاوره برای خریددستگاه و انجام تست های مربوطه با دستگاه در ارتباط باشند.

شرکت دیجی فلوک با در اختیار داشتن بروزترین تجهیزات تست فلوک و همچنین پرسنل مجرب ، آماده خدمت رسانی به ارگان های دولتی، شرکت های خصوصی ،سازمان ها و مشتریان عزیر در سراسر کشور می باشد.

سوالات متداول

مزایای تست فلوک فیبر نوری را بیان کنید؟

افت سیگنال کم در فواصل طولانی، ایزولاسیون برق، هزینه مواد و جلوگیری از سرقت ، امنیت اطلاعات

کلام آخر

همانطور که در بالا تعاریف تست فیبر نوری و همچنین مزایا و …. بیان شد، شما عزیزان می توانید برای سفارش هر مدل از تست فیبر نوری و انواع تجهیزات کابل شبکه با پشتیبانان شرکت دیجی فلوک تماس حاصل فرمائید.

2 نظر در “تست فلوک فیبر نوری با دستگاه DSX8000 توسط دیجی فلوک

  1. مهدی حاتمی گفت:

    سلام ممنون از مطالب تخصصی و نکات مهمی که در مورد انجام تست فیبر نوری باید رعایت شود رو در مقاله عنوان کردین

    1. digiflukeAdmin گفت:

      سلام دوست عزیز اگر سوالی یا نکته ای برای این مقاله دارید میتونید بیان کنید تا بچه های پشتیبان شرکت در قالب مقاله به شما ارائه دهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *