خدمات شبکه

تفاوت تست فلوک چنل و پرمننت

تست فلوک شرکت دیجی فلوک

اصولا فرق تست پرمننت و فلوک در چیست؟ هنگام استفاده از گواهی‌دهنده کابل، انتخاب روش تست صحیح بین تست فلوک پرمننت و تست چنل به منظور مطابقت با استانداردهای تست ISO و TIA ضروری است.

ما تفاوت های اصلی بین تست پرمننت و تست فلوک چنل را بیان کرده ایم تا بتوانید روش تست مناسب را برای توپولوژی شبکه خود انتخاب کنید. تفاوت تست فلوک چنل و پرمننت در این است که در پرمننت بر خلاف چنل، امکان بررسی کارایی لینک‌ها در آینده نیز وجود دارد. زیرا کارایی لینک‌های پرمننت در هر زمان متناسب با کارایی آن‌ها در زمان نصب می‌باشد. بر همین اساس، در ادامه کار تست چنل، در صورتی که در انتقال داده مشکلی وجود داشته باشد یا ایجاد شود، بررسی لینک‌های پرمننت باعث اطلاع از آن‌ها شده، و امکان حل این مشکلات را فراهم می‌کند. در نهایت، با انجام آزمایش چنل می‌توان احتمال وجود مشکل را به پچ کوردها محدود کرده و برای یافتن آن‌ها اقدام کرد

اگر کابل شبکه‌ای تست پرمننت رو پاس کند، حتماً تست چنل رو هم پاس می‌کند. در زمان سوکت زدن یا کیستون زدن برای تست پرمننت، می بایست به سالم و اصلی بودن آن ها اطمینان داشته باشیم. در مواردی ممکن است کابل شبکه دارای استاندارد بالا باشد اما در هنگام تست فلوک، کیستون شبکه یا پچ کورد استاندارد نبوده و جواب تست، گمراه کننده باشد.

تست پرمننت

همچنین، کیفیت و کارایی پچ کوردها به طور مستقیم با کیفیت تست چنل ارتباط دارد. تفاوت تست فلوک چنل و پرمننت در این است که با استفاده از تست پرمننت می‌توان یک لینک را فقط با اضافه کردن یک پچ‌ کورد با کیفیت، به صورت قابل اعتمادی به پیکربندی کانال بستگی دارد.

ازجمله تفاوت تست فلوک چنل و پرمننت در طول آن می باشد، تست چنل طول تمام کابل‌کشی‌ها و اتصالات میانی را در بر می‌گیرد و با در نظر گرفتن استانداردهای صنعتی، طول آن نباید بیش از صد متر باشد. همچنین، در مورد استاندارد پچ کورد شبکه، توصیه می‌شود که بیشترین طول آن پنج متر می باشد. که این در وضعیتی است که در مورد لینک‌های پرمننت یا دائمی، که بخش ثابت هر چنل به شمار می‌روند، بیشترین طول مجاز نود متر است. مثال خوب از لینک‌های دائمی، اتصال میان پچ پنل‌ها در مرکز داده و اتصال بین اتاق سرور و پریزهای محیط کار با نقطه تجمیع است.

تفاوت دیگر تست فلوک چنل و پرمننت درعملکردآن می باشدکه تستر اصلی و ریموت مجهز به آداپتورهایی با سیم‌های یکپارچه و عملکرد مشخص می باشند. بر همین اساس، دستگاه قادر است از بین رفتن پچ کورد را از کل اندازه‌گیری حذف کرده، و عمکلرد لینک را ارائه دهد. به عبارت دیگر، فرمول تست پرمننت عبارت است از پچ پنل به اضافه کابل و خروجی است که به کمک آزمون پرمننت، اطلاعات دقیقی در مورد قسمت ثابت کابل‌کشی گزارش می‌شود و در صورت دریافت یک عبوراست از این تست، گزارش تایید شده ضامن اینگونه است که  سیستم همیشه کار می‌کند.

انواع تست فلوک ، یکی از انواع آن، تست پرمننت است

واحدهای تست اصلی و از راه دور شامل آداپتورهایی با پورت RJ45  هستند، که با پچ کوردهای استاندارد به کابل متصل می‌شوند. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که تست پرمننت، چنل را کامل پوشش می‌دهد. اما با توجه به تفاوت تست فلوک چنل و پرمننت، فرمول این دو با یکدیگر متفاوت است و فرمول تست چنل عبارت است از سیم، به اضافه پچ پنل، کابل، خروجی و مجددا سیم. مزیت تست فلوک چنل پوشاندن کابل‌کشی کامل بین سوئیچ و سیستم pc است که باعث ایجاد اطمینان از عملکرد درست برنامه می‌شود. با وجود این، تست چنل فقط زمانی اعتبار دارد که پچ کوردها در محل خود باقی بمانند و در صورتی که حتی یک سیم تعویض شود، این تست اعتبار خود را از دست می‌دهد.

چه چیزی در تست پرمننت گنجانده شده است؟

تست پرمننت شامل کابل کشی UTP/STP از پچ پنل به خروجی ناحیه کار است. استانداردهای آزمایش نقاط انتقال/تثبیت اختیاری را مجاز می‌سازند، اما در اکثر نصب‌ها، تست پرمننت یک کابل بدون وقفه بین پریز دیوار و وصله پانل است.

چه چیزی در تست چنل گنجانده شده است؟

یک آزمایش چنل شامل تست پرمننت بالا به اضافه هر سیم تجهیزات (پچ کورد) در دو انتهای تست پرمننت است. گواهی‌دهنده‌ها معمولاً از ماژول‌های به اصطلاح «کانال» برای آزمایش استفاده می‌کنند. این ماژول ها دارای سوکت هایی هستند که می توانند اتصالات سیم تجهیزات را بپذیرند. هنگام آزمایش با ماژول‌های چنل، باید به خاطر داشته باشید که سیم تجهیزات در تست گنجانده شده است، بنابراین ماژول‌های کانال روی گواهی‌دهنده‌ها دچار سایش شدید می‌شوند، زیرا در هر آزمایش یک سیم تجهیزات جدید به ماژول وارد می‌شود.

آیا باید از تست پرمننت یا تست چنل استفاده کنیم؟

پاسخ این است که، بستگی دارد. اگر در حال عیب‌یابی یک شبکه موجود هستید یا باید بدانید که آیا شبکه موجود از یک برنامه پشتیبانی می‌کند یا خیر، آزمایش چنل توصیه می‌شود زیرا سیم‌های تجهیزات متصل شده را نیز آزمایش خواهید کرد.

اگر در حال آزمایش یک شبکه جدید یا پیوندهای تازه نصب شده هستید، باید بدانید یا باید نشان دهید که کابل کشی افقی در واقع مطابق با استانداردها عمل می کند. در این صورت، آزمون پرمننت روش تست توصیه شده است. اکثر کاربران گواهی‌دهنده ما امروزه نصب کننده شبکه‌های LAN هستند و بنابراین روش تست پرمننت را ترجیح می‌دهند.

آداپتور پرمننت غیرقابل تخریب جدید از شبکه های ایده آل در کنار انتشار LanTEK® III، IDEAL Networks یک ماژول پرمننت جدید و انعطاف پذیرتر نیز توسعه داده است. ماژول پرمننت RJ45 در کوچک‌ترین محفظه‌ها کار می‌کند، با استفاده از کابل فوق‌العاده انعطاف‌پذیر با کارایی بالا و امکان استفاده از آن‌ها در فضاهای محدود بدون آسیب رساندن به ماژول پرمننت یا خروجی در حال آزمایش است.

علاوه بر این، ما کنتاکت‌های RJ45 قابل تعویض را توسعه داده‌ایم که زمان خرابی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهد. با در نظر گرفتن کاهش هزینه، این کنتاکت های جدید ماژول پرمننت تقریباً سه برابر بیشتر از یک پچ کورد معمولی قبل از نیاز به تعویض تماس، درج می کنند. از طریق طراحی خلاقانه، کل مجموعه دوشاخه فرسوده با یک پلاگین، تماس و مکانیسم قفل کاملاً جدید جایگزین می شود.

سوالات متداول

قبل از خرید تست فلوک باید از کدام نوع تست فلوک برای اطمینان از صحت کابل استفاده کنیم؟

قبل از خرید برای اینکه بفهمید یک کابل شبکه دارای کیفیت لازم برای استفاده شما هست یا نه حتما باید هر دو تست چنل و پرمننت را انجام داده و از کیفیت کابل مطمئن شوید

کلام آخر

همانطور که در بالا اشاره شد تفاوت های تست چنل و تست پرمننت بیان شد، حال برای اطمینان از صحت و درستی کابل مورد نظر خود می دانید که باید از دو روش آن را تست کنید تا به صحت و اطمینان مورد نظر خود برسید، همچنین شرکت دیجی فلوک در راستای خدمات تست فلوک می توانید طبق آزمایش و تست هایی مورد نظر خود با کارشناسان شرکت تماس حاصل فرمائید تا هم برای انجا تست فلوک و هم برای آموزش به مشتریان عزیز برای خدمات رسانی حاضر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *