خدمات شبکه

پارامتر RETURN LOSS در تست فلوک چیست؟

پارامتر RETURN LOSS در تست فلوک چیست؟

پارامتر RETURN LOSS در تست فلوک چیست، برای پاسخ به این سوال باید ابتدا برای آشنایی با پارامترهای تست فلوک و گزارش تست فلوک ابتدا، زمینه ای از تعریف تست فلوک داشته باشیم. کابل های مسی بعد از طی کردن تمام مراحل تست با توجه به استانداردهای TIA/ISO یک گواهی استاندارد دریافت می کنند.

این عبارت در علم ارتباطات به معنای شکست بازگشتی است. منظور از عبارت شکست بازگشتی یا همان RETURN LOSS به میزان سیگنال برگشتی به سمت فرستنده گفته می شود که این مقدار سیگنال برگشتی توسط کانکتور بوجود می آید و معمولا به علت کشیدگی و یا خمیدگی بیش از حد در اجرای کابل کشی یا معیوب بودن کانکتور به وجود می آید.

این پارامتر ارتباط مستقیم با خلوص مس و کیفیت کابل و اجرای شبکه دارد که یکی از پارامتر های مهم در گزارش تست فلوک می باشد همچنین این پارامتر نشان دهنده ی قدرت بازتاب سیگنال می باشد.

پارامتر return loss

پارامتر RETURN LOSS در تست فلوک

مطابق با متن بالا مفهوم  پارامتر RETURN LOSS در تست فلوک بیان شد، اما برای محاسبه شکست های بازگشتی از فرمول زیر:

RL=10log10(Pi/Pr)

return loss formol

استفاده می گردد و واحد اندازه گیری آن دسیبل می باشد. در بررسی پارامترهای تست فلوک باید به سیگنال های بازگشتی اشاره نمود. منظور از سیگنال های بازگشتی سنجش توان منعکس یافته از اجرای کابل کشی بر اساس سنجش بر واحد دسی بل است.

از رابطه نیروی منعکس شده به نیروی تابیده شده برای شناخت سیگنال های بازگشتی استفاده می شود. سنجش سیگنال های بازگشتی بر روی یک فرکانس انجام می شود. هرچقدر مقدار سیگنال های بازگشتی بزرگتر از واحد دسی بل باشد شاهد عملکرد بهتری خواهیم شد.

شکست بازگشتی به دو عامل نسبت موج مستقیم و ضریب بازگشت بستگی دارد. با توجه به بالا رفتن شکست بازگشتی درصد موج مستقیم نیز کاهش می یابد. تعداد شکست بازگشتی بیان کننده ی عملکرد بهینه و به صرفه ی کانال یا لینک کابل کشی شده است.

هرچقدر شکست بازگشتی بیشتر باشد نتیجه مطلوب تر و شکست های اضافی کمتر می باشد. همچنین این پارامتر در انتخاب نوع پچ کورد و اتصال ماژول یا کیستون نفش به سزایی دارد و به همین دلیل پیشنهاد می شود که تمامی تجهیزات از یک برند خریداری شود زیرا تفاوت زیاد بین اجناس باعث شکست بازگشتی کمتری می شود و در نهایت عملکرد لینک ضعیف تر می شود.

در کلام آخر میبایست ذکر کرد که اگر با مشکلاتی از قبیل قطعی در شبکه یا برقراری اتصال در کانال های شبکه برخورد کردید و یا اگر در تجهیزات سوئیچ و فایروال شبکه با خطاهایی مانند خطای CRC و خطای INPUT برخورد کردید یقینا علت اصلی آن عدم توجه به پارامتر RETURN LOSS در حین انتخاب تجهیزات شبکه بوده، پارامتر RETURN LOSS قطعا حیاتی ترین و برترین نوع پارامتر برای انتخاب کابل شبکه است و تمامی پارامترهای دیگر تست فلوک برگرفته شده و متاثر از پارامتر RETURN LOSS است.

پارامترreturn loss

زمانی که دستگاه تست فلوک مقدار سیگنال های ضعیف را مورد بررسی قرار می دهد اگر مقدار آن کمتر از 3DB در فرکانسی مشخص باشد، تست پارامتر سیگنال برگشتی(RETURN LOSS)در آن فرکانس انجام نخواهد شد. در لینک های کوتاه معمولا مقدار ضعف قدرت سیگنال هرگز به 3DB نمی رسد.

در این حالت مقدار بیش از حد سیگنال برگشتی(RETURN LOSS)در نتیجه های تست هیچ تاثیری نداشته و جهت اطلاع مقادیر نشان داده می شود. همچنین در دستگاه تست فلوک مقدار مقادیری که جهت اطلاع بوده با علامت i نشان داده می شود و هیچ تاثیری در نتایج تست ندارد.

پارامتر RETURN LOSS در دیجی فلوک

همانطور که در مثال بالا مشاهده می کنید، مقدار بیش از حد سیگنال برگشتی(RETURN LOSS)برابر است با 2.2- دسی بل که با علامت اختصاری DB قاابل روئیت است.

با توجه به منفی بودن تست دستگاه آن را FAIL نشان نمی دهد، به این دلیل است که در زمان تست مقدار سیگنال تضعیف شده(INSERTION LOSS)از مقدار DB3 عبور نکرده است،

بنابراین بر اساس قوانین استاندارهای انجام کابل کشی ساختار یافته آن را FAIL نشان نمی دهد. برای درک بهتر قوانین به یک مثال دیگر توجه کنید: یک کابل CAT5e پرمننت به طول 29 متر تست شده و نتایج زیر استخراج شده است.

RETURN LOSS دیجی فلوک

همانطور که در تصویر بالا ملاحظه می کنید تست با نتیجه بسیار خوب PASS شده است.

سوالات متداول

پارامتر تلفات بازگشتی (Return Loss) در کابل پچ کورد و تجهیزات پسیو شبکه چگونه اثر می‌گذارد؟

پارامتر تلفات کابل و تجهیزات پسیو شبکه، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل تاثیر گذار در انتقال دیتا از طریق این تجهیزات است. شاید تا کنون تجهیزات شبکه بسیاری را خریداری و استفاده کرده باشید. اگر در حین کار با این تجهیزات به مشکل برخورده باشید، احتمال اینکه یکی از عوامل موثر در مشکل بوجود آمده شما عدم دقت به پارامترهای تلفات تجهیزات خریداری شده باشد، بسیار زیاد است

پارامتر RETURN LOSS در واقع چیست؟

هنگامی که یک سیگنال از طریق یک خط انتقال منتقل می شود ، به دلیل ناپیوسته بودن خط انتقال ، همیشه مقداری از قدرت سیگنال منعکس یا به منبع برمی گردد. ناپیوستگی می تواند عدم تطابق با بار پایان دهنده یا دستگاهی باشد که در خط قرار داده شده است. از دست دادن بازگشت به اتلاف توان سیگنال منعکس شده اشاره دارد. بنابراین هرچه ضرر برگشت بیشتر باشد ، میزان بازتاب نیز کمتر خواهد بود. به عبارت دیگر ، اتصال فیبر با مقدار بالاتر RL عملکرد بهتری خواهد داشت.

کلام آخر

شرکت اعتماد شبکه پرهام با بیش از 10 سال سابقه در اجرای پروژه های مختلف مانند کابل کشی و دیتاسنتر شبکه آماده ارائه خدمات و ارائه مشاوره در زمینه طراحی و پیاده سازی شبکه های شما و تست فلوک با دستگاه DSX8000 ورژن2 است.

جهت مشاوره بیشتر از طریق تماس تلفنی و یا ارتباط در صفحات مجازی، با پشتیبان های ما در ارتباط باشید.

شماره ثابت: 02186081848 شماره همراه: 09398866797

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *