خدمات شبکه

تست فلوک پرمننت چیست؟ + تست پرمننت کابل شبکه چیست؟

تست پرمننت

تست فلوک پرمننت یکی از انواع تست فلوک می باشد تست پرمننت به بخش “دائمی” یا ثابت شبکه مسی اشاره دارد که شامل اجزایی است که به طور دائم در جای خود باقی می مانند مانند یک پچ پنل، کابل LAN و یک خروجی.

آزمایش تست پرمننت برای تأیید عملکرد پیوندهای کابل کشی جفت پیچ خورده نصب شده از جمله کابل های ترانک از پیش پایان یافته و کابل های حجیم در میدان استفاده می شود، بنابراین به عنوان پایه واقعی شبکه در نظر گرفته می شود. در تست فلوک، آزمایش تست پرمنتت سیم‌های تجهیزات را حذف می‌کند، زیرا فقط بخش ثابت کانال را اندازه‌گیری می‌کند، معمولاً پچ پانل به پچ پانل در مرکز داده یا پچ پنل در اتاق مخابرات تا خروجی منطقه کار یا نقطه تجمیع در LAN حداکثر طول مجاز لینک دائمی 90 متر است.

ساختار تست  فلوک پرمننت

تست فلوک پرمننت Permanent نمونه ی کامل تر از آزمایش قبلی،که این بار کابل را کیستون زده و به وسیله ماژول های پرمننت که متعلق به خود تستر فلوک می باشد کابل را به دستگاه متصل کرده و شروع به انجام تست فلوک می کنیم. کابلی که تست فلوک پرمننت را پاس کند، قطعا تست فلوک چنل را پاس می کند.

این نوع تست مطمئن ترین  و کامل ترین تست نسبت به چنل می باشد ، اما پیچیدگی و سختی خودش را دارد. کابل را کیستون زده و به وسیله ماژول های پرمننت که متعلق به خود تستر فلوک است کابل را به دستگاه متصل کرده و شروع به انجام تست فلوک میکنیم.

تست پرمننت کابل شبکه چگونه کار میکند؟

در تست فلوک پرمننت ابتدا دو سر کابل رو به کیستون زده و به  وسیله ی ماژول های پرمننت که متعلق به خود تستر فلوک هست کابل رو به دستگاه متصل کرده و تست رو انجام میدیم. با توجه به اینکه در تست پرمننت کابل شبکه از ماژول های پرمننت استفاده میشه، تست سخت تره. در صورت تأیید کابل در این تست، به تست های دیگه نیازی نیست.

انواع تست پرمننت

  • تست پرمننت با 2 اتصال دهنده
  • تست پرمننت داده‌ی مرکزی با 2 اتصال دهنده

تعاریف بخش های تست پرمننت

تمام سگمنت ها در سیستم کابل کشی باید مطابق با تست از دست دادن لینک باشنددستورالعمل های ارائه شده در این مقاله یک بخش تست پرمننت از رسانه کابل فیبر و اتصال (کانکتورهای فیبر، آداپتورها، نقاط اتصال، و غیره) است. اتصال بخش های مختلف ازشبکه مانند اندازه‌گیری تست پرمننت برای یک بخش شبکه که  شامل از دست دادن اتصالات درج می‌شود می باشد.

در پانل ها (بالک های انتهایی) در دو انتهای پیوند این اتصالات قرار دارند، اما شامل تضعیف هر پرش کوتاه متصل به الکترونیک پایان دهنده خط یا عملکرد کانکتور در رابط تجهیزات می باشند اگرچه کانال به عنوان تمام اجزای موجود در تست پرمننت تعریف شده است.

به علاوه پرش های اضافی متصل به الکترونیک پایان دهنده خط – فقط تست پرمننت خواهد بود. بخش تست پرمننت عنصر زیرساخت کابل کشی یک کانال است. تست پرمننت معمولاً به عنوان رسانه کابل کشی فیبر و اتصالی دیده می شود که پچ پنل را به پچ پنل متصل می کند و اتصال در خود پچ پنل ها وجود دارد. تست پرمننت شامل هیچ پیوندی نمی شود و به وسیله سیم ها به خط پایانه الکترونیکی تست پرمننت می رسد و باید کامل شود قبل از اینکه هر پچ کوردی به پنل ها متصل شود تا کانال کامل شود.یک کانال فیبر از پچ کورد به اضافه تمام اجزای پیوند دائمی تشکیل شده است. این

کانال از اجزای سازگار با طول کانال و تلفات برنامه ساخته شده است که حمایت از آن الزامی است. هر کانال با یک جفت فیبر نشان داده می شود که یک فرد را تشکیل می دهد. مدار در تست پرمننت به اسنگونه است که ، هر مدار جداگانه دارای یک سمت ارسال و یک سمت دریافت است.

دو نوع اصلی از بخش های تست پرمننت عبارتند از:

یک بخش تست پرمننت افقی معمولاً یک اتصال متقاطع افقی به یک خروجی فیبر را در بر می گیرد، و در مورد فیبر به میز FTTD، یا سوئیچ منطقه، در مورد فیبر به محفظه FTTE این پریز ی محل سوئیچ ممکن است یک پریز مخابراتی چند کاربره MUTO در یک منطقه اداری باز  باشد یا ممکن است در یک محفظه سقف یا کمد قرار داشته باشد و ممکن است از یک پچ پانل کوچک به قسمت فعال تشکیل شده باشد الکترونیک طول این بخش تست پرمننت معمولاً 90 متر (295 فوت) یا کمتر است.

یک بخش تست پرمننت ستون وچهارچوب است که  معمولاً چارچوب توزیع اصلی MDF را به سمت افقی می‌پوشاند.

اتصال متقابل کابل هایی که از اتصالات متقاطع یا ام دی اف مجزا (مانند دو ساختمان) استفاده می کنندهمچنین بخش های تست پرمننت ستون یا چهارچوب را در نظر گرفته و طول این بخش پیوند که بسته به سایت متفاوت است را با شرایط این بخش اتصالات بین اتاق های مخابراتی، اتاق های تجهیزات، اصلی را فراهم می کند.

انواع اصلی تست پرمننت

تصویر ستون و چهارچوب تست پرمننت و پیوندهای افقی

تفاوت تست فلوک چنل و پرمننت

تفاوت تست فلوک چنل و پرمننت : استانداردهای ISO/IEC و TIA تست پرمننت را به عنوان زیرساخت کابل کشی فیبر غیرقابل حرکت تعریف می کنند. از آنجایی که تست پرمننت غیر قابل جابجایی است، این شامل وصله سیم های تجهیزات نمی شود دستگاه های شبکه فعال استانداردهای ISO/IEC و TIA تست هایی را برای تأیید عملکرد تست پرمننت نصب شده  و تعریف می کنند.

کابل کشی تا حد امکان دقیق این تست ها تضمین می کند که تست پرمننت می توانند قابل اعتماد باشند و با استفاده از پچ کوردهای با کیفیت برای اتصال تست پرمننت به تجهیزات فعال پیکربندی شده است.

استانداردهای ISO/IEC و TIA کانال را به‌عنوان یک تست پرمننت سرتاسری از جمله سیم‌های پچ تجهیزات تعریف می‌کنند. دستگاه های فعال شبکه را به تست پرمننت متصل کنید. بودجه برق پرمننت برنامه برای اترنت و کانال فیبر شامل کانکتورهایی نمی شود که به تجهیزات در دو طرف پیوند متصل می شوند. اینها به عنوان بودجه برق پرمننت ساخته شده اند.

تفاوت بین حداقل قدرت فرستنده به فیبر و حداقل حساسیت گیرنده. به عنوان یک تست پرمننت در نتیجه، تعداد کانکتورها در کانال، تعداد کل “جفت جفت” است.  و با اتصال دهنده هایی که هستند جفت شده با فرستنده های نوری “جفت جفت” در نظر گرفته نمی شوند.

نحوه خواندن گزارش تست فلوک

پس از آزمایش برخی از شبکه‌های مسی اخیراً نصب‌شده، می‌توانید به راحتی در تستر خود مشاهده کنید که آیا پیوند برای برنامه‌ای که آزمایش می‌کردید شکست خورده است یا عبور کرده است، با توجه به اینکه آیا آن یک نتیجه «گذر» یا یک نتیجه ستاره را گزارش می‌کند. اما هر یک از پارامترهای گزارش ها چه چیزی را نشان می دهد و چگونه می توان آن نمودارهای زیبا را در سمت راست توضیح داد؟ بیایید به هر یک از پارامترهای گزارش تست فلوک عمیق‌تر بپردازیم.

  1. NEXT (Near-End Crosstalk) تفاوت در دامنه (بر حسب دسی بل) بین سیگنال ارسالی و تداخل دریافت شده روی جفت سیم های دیگر در همان انتهای کابل کشی.
  2. PS NEXT (Power Sum Near-End Crosstalk) تفاوت (در دسی بل) بین سیگنال تست و تداخل از جفت های دیگر دریافت شده در همان انتهای کابل کشی.
  3. ACR-F (Attenuation Crosstalk Ratio Far-End) محاسبه FEXT منهای درج از دست دادن جفت اختلال در دسی بل.
  4. PS ACR-F (Power Sum Attenuation Crosstalk Ratio Far-End) محاسبه PS FEXT منهای درج افت جفت اختلال در دسی بل.
  5. ACR-N نسبت تقاطع تضعیف نزدیک به پایان محاسبه NEXT منهای درج از دست دادن جفت اختلال در دسی بل.
  6. PS ACR-Nنسبت تضعیف مجموع توان نزدیک به پایان محاسبه PS NEXT منهای از دست دادن درج جفت اختلال در دسی بل.
  7. RL بازگشت از دست دادن تفاوت (در دسی بل) بین قدرت سیگنال ارسالی و قدرت سیگنال های منعکس شده به عقب.

تست فلوک چیست؟

تست فلوک واقعا چیست؟ تست فلوک مجموعه ای از آزمایش ها و اندازه گیری های صنعتی برای پیوندهای فیزیکی است که با تسترهای فلوک مانند آنالیز کابل شبکه فلوک انجام می شود که می تواند اطلاعات “Pass” یا “Fail” را مطابق با استانداردهای صنعت ارائه دهد. سطحی از اطمینان را فراهم می کند که پیوندهای کابل کشی شبکه دارای قابلیت انتقال شبکه مورد نظر برای پشتیبانی از ارتباطات داده مورد نظر کاربران هستند.

در تست فلوک، تست پچ کورد، تست کانال و تست پیوند دائمی توسط نصاب‌ها و کاربران نهایی برای تایید عملکرد پیوندهای کابل‌کشی جفت پیچ خورده نصب شده اتخاذ می‌شود.

تفاوت انوع تست فلوک

چرا باید تست فلوک انجام دهیم؟

کاربران انتظار دارند کابل‌کشی شبکه اترنت آن‌ها به خوبی کار کند، اما برخی از کاربران احتمالاً گوشه‌ها را قطع می‌کنند و فرآیند آزمایش کابل را در حین نصب نادیده می‌گیرند، که می‌تواند باعث شود آنها مشکلات کابل را پیدا نکنند و مستقیماً منجر به خرابی شبکه شود. با استفاده از تسترهای حرفه ای مانند تسترهای شبکه فلوک برای کمک به مکان یابی سریع عیب ها، می توان از این مشکل جلوگیری کرد.

تسترهای فلوک در هنگام عیب یابی کابل قابلیت های بسیار خوبی دارند، همه اینها در عین حفظ درجه دقت بالاتر. این نه تنها می تواند خطاهای گرافیکی از جمله تداخل، از دست دادن بازگشت و خطاهای محافظ را نمایش دهد، بلکه نتایج آزمایش را تجزیه و تحلیل کرده و یک گزارش تست فلوک حرفه ای ارائه می دهد. علاوه بر این، تسترهای فلوک به شما این امکان را می دهند که نتایج آزمایش خود را برای مراجعات بعدی ردیابی و بایگانی کنید.

داشتن داده برای مرجع بسیار مهم است، زیرا یک شبکه ممکن است چندین بار در طول چند سال آزمایش شود. با استفاده از تسترهای حرفه ای شبکه فلوک، می توانید نرم افزاری را دانلود کنید تا تمام نتایج آزمایش های مختلف و اطلاعات تستر شبکه را در یک مکان نگه دارید، که مدیریت کار را آسان تر می کند. مطالب زیر به تفصیل تست های فلوک مختلف را توضیح می دهد.

خدمات تست فلوک شرکت دیجی فلوک

انواع پارامترهای تست فلوک و کاربرد انها

در بخش زیر انواع پارامترهای تست فلوک و کاربرد انها به صورت مختصر آورده شده است:

  • Nominal Velocity of Propagation به سرعت انتشار نور در خلا NVP میگن و به دو صورت 0.72c یا 72% نمایش داده میشه . تمام کابل‌های شبکه استاندارد NVP بین 0.6c و 0.9c دارن.
  • Propagation Delayتاخیر در انتشار به مدت زمانی گفته میشه که یک سیگنال نیاز داره تا از یک سر سیم به انتهای اون منتقل بشه و واحد اون نانوثانیه (ns) هست.
  • Wire Mapاین تست یکی از مهم ترین تست های کابل شبکه به شمار میاد و نشون‌دهنده‌ی سالم بودن زوج سیم‌ها و تجهیزات پسیو مثل سوکت،پچ پنل و کیستون‌‌‌هاست.
  • Dc Loop Resistance این پارامتر مقدار مقاومت کابل رو نشون میده که با طول کابل رابطه‌ی مستقیم داره. هدف از انجام این تست اینه که مطمئن بشیم در اثر اتصالات اشتباه، مقاومت بیش از حد در کابل ایجاد نشه. هر چی مقدار مس کابل بیشتر بشه، عدد نمایش داده شده کمتر میشه. همچنین هر چه خلوص مس در کابل کمتر باشه، مقاومت هم زیاد میشه.
  • Delay Skewاین پارامتر نشون‌دهنده‌ی میزان اختلاف زمان انتشار سیگنال در سریع‌ترین زوج سیم با کندترین زوج سیم هست. با توجه به اینکه ممکنه خلوص در زوج سیم‌ها یکی نباشه یا شرکت سازنده‌ی کابل شبکه از موارد مختلفی در ساخت زوج سیم‌ها استفاده کنه، انجام این تست ضروری میشه. این تست در شبکه‌هایی که میخوان استاندارد گیگابیت اترنت رو اجرا کنن اهمیت زیادی داره. چون در این شبکه‌ها از هر 4 زوج سیم برای ارسال دیتا استفاده میشه.
  • به‌طور کلی مقدار Delay Skew در یک کابل شبکه 100 متری، نباید از 50 نانو ثانیه بیشتر باشه.
  • Insertion Loosسیگنالی که در کابل ارسال میشه، انرژی داره و هرچه در طول کابل پیش میره، میزان انرژی اون کم میشه. این گزینه، میزان کاهش انرژی سیگنال در سمت گیرنده رو بررسی می‌کنه.
  • Return lossاین پارامتر نمایش‌دهنده‌ی مقدار سیگنال برگشتی به سمت فرستنده است و از اختلاف امپدانس کابل یا کانکتور به‌وجود میاد. در صورت کشیدگی بیش از حد کابل یا مشکل در کانکتور، این تست پاس نمیشه.
  • NEXTهر چی میزان به‌هم پیچیدگی زوج سیم‌ها بیش‌تر باشه، این مقدار بیشتر میشه. همچنین کابل، پهنای باند بیشتری رو از خودش عبور میده. پاس نشدن این تست به معنی پیچیدگی کم زوج سیم‌هاست.

سوالات متداول

هدروم کابل شبکه چیست؟

هدروم، اصطلاحی است که اغلب در صنعت کابل کشی داده برای توصیف عملکرد سیستم کابل کشی استفاده می شود. این مقدار را با واحد دسی بل اندازه گیری می کنند و نشان دهنده تفاوت بین استاندارد آزمون انتخاب شده و اندازه گیری انجام شده است.

ارتباط هدروم و کابل شبکه و تست فلوک چیست؟

در تست فلوک با دو کلمه Next و Headroom برخورد می کنیم که مفهوم آن ها به شرح زیر است: نکست یا Next مهم ترین عامل نویز در ساختار کابل های شبکه است و بر اساس واحد دسی بل (dB) اندازه گیری می شود. افزایش مقدار نکست در نمودارهای تست فلوک، با کیفیت بالای کابل رابطه مستقیم دارد. هدروم یا Headroom به کمترین مقدار محاسبه Next، گفته می شود. کابل هایی که تست پرمننت را با هدروم بالای ۶ پاس کنند، استاندارد محسوب می شوند.

کلام آخر

همانطور که در بالا به تعاریف و انواع تست فلوک پرمننت پرداخته شد، شما عزیزان برای انجام تست پرمننت می توانید، ازطریق راه های ارتباطی شرکت دیجی فلوک، با کارشناسان شرکت مشورت کرده تا در اولین تایم کارشناسان به محل شرکت شما برای انجام پروژه و تست فلوک اعزام شوند با شرکت دیجی فلوک بهترین تست فلوک ها را می توانید داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *