خدمات شبکه

انواع پارامترهای تست فلوک و کاربرد آنها + پارامترهای اصلی

نمایندگی دیجی فلوک دارای انواع مختلفی از تست فلوک و خدمات پس از فروش این محصول است

چرا پارامترهای تست فلوک شبکه مهم اند؟ انواع پارامترهای تست فلوک و کاربرد آنها در چیست؟ تست فلوک دارای کاربرد های بسیاری می باشد ازجمله آن ها معماران، مشاوران و طراحان شبکه هستند، دستگاه تست فلوک شبکه ابزارهای مختلفی را برای خدمات کابل کشی شبکه توسط طراحان شبکه، معماران کابل کشی شبکه و مشاوران کابل شبکه فراهم می کند.

همچنین ابزارهای تست فلوک می تواند به شما در بهبود کارایی خدمات کابل کشی شبکه نیز  کمک کند. همچنین کاربرد تست فلوک برای مهندسان سیستم کنترل  شبکه به این صورت است که با طیف گسترده ای از تجهیزات و فرایندها و تجهیزات سر و کار دارند و از ابزارهای تخصصی برای فهمیدن اینکه آیا مشکلات در دستگاه ها، کابل شبکه یا پیکربندی دستگاه وجود دارد یا خیر استفاده می کنند.

تست فلوک کاربردی که برای مهندسان شبکه دارد این است که مهندسین شبکه از شبکه سازمانی پشتیبانی می کند و شبکه تنها به اندازه زیرساخت فیبری یا مسی که از آن پشتیبانی می کند، استوار استکه تست فلوک  به مهندسان شبکه و کارخانه های کابل کشی آن ها کمک می کند تا با فراهم کردن ابزارهایی برای ایجاد مشکل در شبکه یا جاهای دیگر، آماده استفاده از آخرین فناوری های شبکه سازی باشند.

انواع پارامترهای تست فلوک و کاربرد آنها

راهنمای گزارش پارامترهای تست فلوک

تست فلوک پارامترهای مختلفی را دارا می باشد که از جمله پارامترها به چند نمونه از پارامترهای تست فلوک اشاره می کنیم، انواع پارامترهای تست فلوک و کاربرد آنها به شرح ذیل می باشد:

  • پارامتر Wire Map

از جمله پارامترهای تست فلوک،پارامتر Wire Mapاست، که کاربرد این پارامتر برای فهمیدن ایرادات فیزیکی کابل است تا بتوانیم با دیدن این ایرادات آن را رفع کنیم. از جمله این موارد شامل: هرگونه اتصال کوتاه بین دو یا چند رشته کابل / قطعی یک یا چند رشته / چیدمان درست رشته ها و … می باشد.

  • پارامتر Propagation Delay

از جمله پارامترهای دیگر تست فلوک،پارامتر  Propagation Delay  است که وظیفه دارد مدت زمان ارسال سیگنال از یک سمت   و دریافت آن از یک سمت دیگر کابل شبکه را بر اساس  PicoSecond /NanoSecond بررسی کند.

  • پارامتر Delay Skew

پارامتر Delay Skew  وظیفه دارد تا رقمی که از ارسال سیگنال Delay Propagation نشان داده می شود را بین سریع ترین و کند ترین زوج Skew Delay نشان دهد که معمولا بین 25 تا 30 نانو ثانیه در 100 متر کابل است.

  • پارامتر Cable Length

همانطور که در بالا چند نمونه از پارامترهای تست فلوک بیان شد می توان به پارامتر دیگر تست فلوک اشاره کرد، که این  پارامتر  Cable Length  می باشد که  این پارامتر وظیفه دارد تا محاسبات طول و نمایش کابل شبکه  را انجام دهد چرا که باید در تست فلوک کابل شبکه حتما طول کابل بیش از 90 متر باشد.

  • پارامتر Insertion Loss

تست فلوک دارای پارامتری با نام پارامتر Insertion Loss است که وظیفه این پارامتر است که  میزان افت سیگنال در انتهای خط نسبت به سیگنال اولیه ای که بر روی خط ایجاد شده را نمایش دهد. همچنین این افت سیگنال از طریق مقاومت الکتریکی کابل مسی ایجاد می شود و یا افت انرژی توسط عایق های روی کابل یا میزان امپدانس ایجاد شده توسط کانکتورها است. اما نکته ای که شامل پارامتر Insertion Loss  می باشد این است که مقدار پارامتر با زیاد شدن طول و فرکانس کابل افزایش می یابد .

  • پارامتر Return Loss

تست فلوک زمانی که بخواهیم سینگنال برگشتی در شبکه را نشان دهد از پارامتر Return Loss  استفاده می کند، پس می توان بیان کرد که این پارامتر نشان دهنده سیگنال برگشتی است. حال شاید در ذهن شما سوال پیش بیاید که سینگنال برگشتی یعنی چه؟ سیگنال برگشتی مقداری است که با اختلاف امپدانس کابل یا کانکتور که معمولا در آن کشیدگی بیش از حد کابل یا معیوب بودن کانکتور یا کیستون شبکه است به وجود آید. همچنین این پارامتر بیانگر خلوص مس به کار رفته در کابل و کیفیت کابل شبکه می باشد که باعث شده این پارامتر در رده اول اولویت های  گزارش تست فلوک قرار بگیرد.

  • پارامتر( Next , Near End-Cross Talk )

ازجمله پارامترهای دیگر تست فلوک می توان به پارامتر ( Next , Near End-Cross Talk ) اشاره کرد. این پارامتر با انتشار سیگنال یک زوج بر روی سیگنال برگشتی از زوج دیگر یک عدد خروجی بدست می آورد که در پارامتر Next نشان داده می شود. همچنین این پارامتر تاثیر مستقیم روی اتصالات ابتدایی و انتهایی کابل نیز تاثیر دارد و ارتباط مستقیمی با پارامترLoss Return دارد که در بالابردن کیفیت این پارامتر نقش مهم و مستقیمی دارد .

  • پارامتر ( Ps Next , Power Sum Next )

پارامتر  ( Ps Next , Power Sum Next ) به مجموع مقدار Next  های بدست آمده از سه زوح بر روی زوج دیگر را  می گویند که  PSNEXT  نیز گفته می شود.

  • پارامتر ( ACR , Attenuation-to-CroosTalk)

پارامتر ( ACR , Attenuation-to-CroosTalk) این پارامتر وظیفه دارد تا تفاوت بین سیگنال و Next را که خروجی عددی برحسب DB  را بسنجد وهمچنین مشخص کننده میزان قدرت افت  سیگنال نسبت به Croostalk انتهای خط استرا مشخص کندو نشان دهد. همچنین به عنوان نکته ای در این پارامتر باید به اسنکه در حالت عادی میزان ACR باید در حدود 7DB باشد اشاره کرد چرا که  یتوانیم یک کارآیی خوب از کابل داشته باشیم.  در بعضی مواقع الزام است از کابل های SFTP به جای UTP استفاده کنیم تا میزان ACR را بالا ببریم.

  • پارامتر( PSACR , Power Sun ACR )

پارامتر ( PSACR , Power Sun ACR )  وظیفه دارد همانند ACR عمل کند اما با این تفاوت که از PSNEXT برای تست استفاده می کند.

  • پارامتر ( DC Loop Resistance)

آخرین پارامتری که در این مقاله بیان شده است پارامتر ( DC Loop Resistance)این پارامتر میزان مقاومت بر روی یک زوج را که در انتهایی کابل شبکه به صورت Loop درآمده باشد و معمولا تحت تاثیر امپدانس قرار می گیرد را نشان می دهد. همچنین این پارامتر معمولا تحت تاثیر امپدانس قرار می گیرد و همچین می توان بیان کرد که این پارامتر معمولا تاثیر کمتری نسبت به Lose Insertion  دارد اما در مواقع خاصی برای مثال هنگامی که از POE استفاده می کنیم نقش مهمی را بازی می کند.

همانطور که در بالا تمامی پارامترهای موجود تست فلوک بیان شد، شرکت دیجی فلوک با سابقه بیش از 20 سال در زمینه تجهیزات شبکه در ایران آماده خدمات رسانی در تمامی زمینه های نصب آموزش و …. در زمینه شبکه الخصوص تست فلوک به شما مشتریان گرامی می باشد.

خدمات و گزارش تست فلوک شبکه

دستگاه تست فلوک بهترین نوع دستگاه برای تست و آنالیز پسیو شبکه و تجهیزات استفاده شده می باشد که ارزیابی کاملی از شبکه را به ما ارائه می‌دهد. از جمله مواردی که در پیاده سازی و اجرای شبکه و رفع اختلالات آن، می توان به آن اشاره کرد تکنولوژی پیشرفته دستگاه تستر کابل شبکه فلوک می باشد که برای تهیه و تنظیم گزارش تست آماری مکانیزم های پسیو شبکه از آن استفاده می شود.

در زیر به برخی از ویژگی ها و خدمات تست فلوک اشاره می شود:

  • گزارش محل دقیق وجود نویز در مسیر کابلکشی
  • تست دقیق و کامل تجهیزات فزیکی شبکه شامل کابل، کیستون، پچ پنل، پچک کورد
  • مشخص نمودن یا غیراصلی بودن تجهیزات پسیو شبکه
  • مشخص کردن متراژ دقیق کابل کشی‌ها گزارش اشکالات اتصالات پچ‌پنل و کیستون
  • گزارش قطع بودن یا ضعیف بودن نحوه اتصال رشته‌های کابل به کیستون
  • گزارش وجود کشش یا خمش بیش از حد و محل دقیق آن در مسیر کابل کشی
  • گزارش میزان خلوص مس استفاده شده در کابل شبکه،
  • تست مقاومت و میزان رسانایی کابل شبکه

مهم ترین پارامتر های تعیین کننده قیمت تست فلوک

پارامترهای تست فلوک

در ادامه به مهم ترین پارامتر های تعیین کننده قیمت انواع تست فلوک اشاره میکنیم:

  • نوع پروژه
  • مدت زمان اجاره دستگاه
  • تعداد نوت های شبکه
  • نوع تست از قبیل تست فلوک چنل یا تست فلوک پرمننت
  • نوع کابل ها CAT6a ،CAT7  ، CAT6، CAT5e
  • محل انجام تست و پراکندگی آنها
  • مدت زمان اتجام تست (ساعت،روز و هفته)
  • دستگاه های گوناگونی جهت تست فلوکدر سطح بازارموجود است که مشهور ترین آنها سه دستگاه DSX-8000, DSX-5000, DTX-1800  است که باعث قیمت گذاری تست فلوک می شود.

مزایا و کابرد تست فلوک

یکی از اصلی ترین ویژگی انجام تست فلوک، افزایش کارایی شبکه با هزینه اندک است؛ در واقع انجام تست فلوک یک آنالیز اساسی از شبکه و ایرادات موجود در آن و همچنین مشخص نمودن محل خطاهای موجود را به صورت دقیق نمایش می دهد؛ در حالیکه این کار هزینه چندانی هم برای اجرا کننده ندارد.

در دنیای امروز اهمیت تست فلوک شبکه و خدمات ارائه شده بر هیچ کسی پنهان نیست. زیرا با توجه به افزایش و تنوع تجهیزات شبکه تولید شده در سال های اخیر توسط شرکتهای سازنده داخلی و خارجی ضرورت استفاده از تست کابل و تجهیزات شبکه نیز بیشتر از پیش حائز اهمیت شده است.

بنابراین شما می‌توانید با انجام تست فلوک اطلاعات کامل و دقیق درباره کیفیت تجهیزات به کار گرفته شده در پروژه و همچنین نحوه اجرا و  کابل‌کشی‌های مربوط به شبکه خود را به صورت مستند و کتبی دریافت کنید و با اطلاعاتی که بدست می‌ آید، روند انجام کارها را به‌شکل بهتر مدیریت و رفع کرد.

تست فلوک شبکه چیست؟

تست فلوک شبکه تمامی کابل های شبکه، تست فلوک فیبر نوری و کانال یا لینک ها را مورد بررسی قرار می دهد،  و داده هایی از قبیل کابل ها، کیستون ها، نود ها، فیبر و سایر تجهیزات شبکه را در دسترس مهندسین و متخصصین قرار می دهد.

تست فلوک به دلیل قابلیت استفاده آسان ، ایمنی بسیار زیاد و حمل ونفل آسان در سراسر دنیا کمک شایانی نموده است  و این امکان را میدهد تمامی کارخانه جات ها، شرکت ها، مراکز درمانی و انبارها  که تاسسیس و ساخته میشوند از این ابزار استفاده کنند.

تست فلوک برای چه مواردی مورد استفاده است؟

  1. تست فلوک کابل شبکه
  2. تست فلوک فیبر نوری
  3. تست فلوک فیبر نوری مالتی مود
  4. تست فلوک فیبر نوری سینگل مود
  5. تست فلوک کابل لگراند
  6. تست فلوک کابل نگزنس
  7. تست فلوک انواع کابل ھای Cat

انواع تست فلوک چیست؟

همچنین تست فلوک دارای دو نوع تست می باشد:

1) تست چنل

اگر تست با پچ کورد انجام شود تست فلوک چنل است، این تست تنها برای تأیید عملکرد سیستم انتها به انتها مورد استفاده قرار می گیرد که شامل رابط تجهیزات و کاربر می شود.

زمانی که پچ کورد جابجا شود، تست چنل دیگر هیچ اعتباری ندارد، تست چنل همچنین نمونه ی ساده ای از آزمایش کابل شبکه می باشد که ابتدا دو سر کابل را به کیستون زده و سپس با استفاده از پچ کورد کابل ها را به دستگاه متصل کرده و تست چنل را انجام می دهیم.

ساختار تست پرمننت

2) تست پرمننت

اگر تست با ماژول دستگاه باشد تست پرمننت است. تست فلوک پرمننت ابتدا دو سر کابل رو به کیستون زده و به وسیله ی ماژول های پرمننت که متعلق به خود تستر فلوک هست کابل رو به دستگاه متصل کرده و به کمک پچ کورد ها کابل ها را به یکدیگر اتصال دهیم و سپس تست رو انجام دهیم . با توجه به اینکه در این تست از ماژول های پرمننت استفاده میشه، تست سخت تراست. تست پرمننت نسخه ی کامل و سخت گیرانه تری نسبت به تست های دیگر است و بعد از عیب یابی  از مرحله تست پرمننت نیازی به تست دیگری نیست.

تفاوت تست فلوک چنل و پرمننت در چیست؟ هنگام استفاده از گواهی‌دهنده کابل، انتخاب روش تست صحیح بین تست فلوک پرمننت و تست چنل به منظور مطابقت با استانداردهای تست ISO و TIA ضروری است.

سوالات متداول

پارامترهای تست فلوک برای کابل های مسی چگونه بررسی می شوند؟

کابل‌های مسی زوجی با طی کردن مراحل مختلف تست فلوک با در نظر گرفتن استاندارد های TIA/ISO گواهی استاندارد دریافت می کنند.

منظور از شیب تاخیر در پارامترهای تست فلوک چیست و کدام پارامتر است؟

پارامترهای تست فلوک Delay Skew است. تاخیر انتشار عبارت است از زمان مورد نیاز برای این که یک سیگنال از یک سر مسیر انتقال، به سر دیگر حرکت کند. شیب تآخیر عبارت است از تفاوت ها در تآخیر انتشار بین سریع ترین و کند ترین زوج ها در یک کلاف کابل واحد.

کلام آخر

خدمات تست فلوک به پارامتر های مختلفی مانند نوع دستگاه، تعداد و پراکندگی نود های شبکه، نوع تست، مکان، محل و زمان تست و …  بستگی دارد. جهت مشاوره، سفارش و اجرای خدمات تست فلوک و می توانید با کارشناسان ما در شرکت دیجی فلوک در ارتباط باشید.

شرکت دیجی فلوک با در اختیار داشتن بروزترین تجهیزات تست فلوک در تهران و پرسنل مجرب، آماده خدمت رسانی به ارگان های دولتی، شرکت های خصوصی و سازمان ها در سراسر کشور می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 0218856132 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان شرکت دیجی فلوک مشاوره لازم جهت خرید نصب و آموزش تست فلوک شما عزیزان را راهنمایی فرمایند .

4 نظر در “انواع پارامترهای تست فلوک و کاربرد آنها + پارامترهای اصلی

  1. بهنام علیزاده گفت:

    دوره های آموزشی و تجزیه تحلیل گزارش تست فلوک هم دارید؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. دیجی فلوک گفت:

      بله در حال بررسی و دستور کار شرکت هست خدمتتون اطلاع رسانی خواهد شد

  2. ارسلان محبی گفت:

    ممنون میشم راجع به تست کابل های دوربین مدار بسته هم مطالبی بذارید

    1. دیجی فلوک گفت:

      بله حتما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *